Disseny d'una classe amb TIC

Tria la imatges que millor defineixi la immigració des del teu punt de vista:


















Alumne: Mario T
Curs: Tercer Educació Mestres. Especialitat Primària
Assignatura: Noves Tecnologies Aplicades a l’Educació



1.     Títol, Introducció i justificació
Parlant d’immigració, aprenent del nostre món.

Amb aquesta unitat de programació, dissenyada pel segon cicle d’Educació Primària, volem introduir el concepte d’immigració als nostres estudiants, des de la basant de la història personal que hi ha darrera d’aquest fenomen. El títol ens indica que cal parlar de les coses d’una manera oberta, però amb l’esperit de saber, d’informar-se sobre allò que un parla, opina o pren una posició. Amb un seguit d’activitats reforçades amb la utilització del les TIC, els alumnes hauran de treure els seus coneixements previs, expressar les seves opinions i emocions i realitzar un recorregut per allò que va més enllà de la primera imatge que un es fa de la immigració. Per l’escola hi passen tots els futurs ciutadans, cosa que significa una gran oportunitat per arribar al màxim de gent possible. Pensem que la finalitat dels centres educatius consisteix precisament a ajudar a fomentar uns valors favorables a la convivència i a la diversitat, un encaix perfecte quan parlem d’immigració. El material que presentem és una invitació a enraonar perquè pensem que és la millor manera de motivar, perquè enraonar fa pensar, perquè enraonant  és una manera d’analitzar els estereotips i els prejudicis, perquè enraonant és la forma en que l’educador pot intervenir de forma directa.

2.     Competències bàsiques a treballar.
Les competències bàsiques a treballar són dintre de l’àrea del Coneixement del medi natural, social i cultural, la Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i la Competència social i ciutadana, amb les següents aportacions a les competències bàsiques: Competència lingüística, comunicativa i audiovisual, Tractament de la informació i competència digital, Competència d’aprendre a aprendre i la Competència d’autonomia i iniciativa personal.


ÀREA
COMPETÈNCIES PRÒPIES
APORTACIONS A LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Coneixement del medi natural, social i cultural

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic




Competència lingüística, comunicativa i audiovisual


Competència social i ciutadana

Tractament de la informació i competència digital




Competència d’aprendre a aprendre




Competència d’autonomia i iniciativa personal




3.     Objectius d’aprenentatge.

En finalitza la classe els alumnes hauran de ser competents per:
  • Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn;.
  • Recollir informació a través de mitjans informàtics i telemàtics, en especial en fonts estructurades d’informació i en altres recursos de la xarxa (Internet).
  • Entendre la complexitat del fenomen de la immigració com una part important de la realitat que els envolta.
  • Mostrar-se participatiu i solidari en els valors bàsics que regeixen la vida i la convivència.
  • Valorar la diversitat lingüística i cultural com a element enriquidor del patrimoni dels pobles.
4.     Continguts d’aprenentatge
Àmbit del saber:
  • Característiques de la població catalana.
  • Origen de procedència de les famílies
  • Reconeixement d’alguns trets de l’espai geogràfic mundial i anàlisi d’aspectes relatius als moviments migratoris i la globalització.
Àmbit del saber fer:
  • Comunicació de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.
  • Utilització de les TIC pel tractament i la cerca d’informació a través de diferents llenguatges.
 Àmbit del saber ser i estar:
  • Interpretació de la realitat a través dels mitjans de comunicació i anàlisi crítica de la influència.
  • Valoració dels drets i deures ciutadans i del paper individual i col·lectiu en la construcció d’un món més just i equitatiu.
  • Participar en els debats i opinar sobre els temes tractats.

5.     Criteris d’avaluació:
  • Conèixer la procedència i nombre per continents de la immigració a Catalunya
  • Reconèixer i respectar la diversitat de manifestacions culturals de l’entorn, de Catalunya i d’Espanya.
  • Identificar les normes de convivència dels grups i respectar els drets i deures fonamentals de les persones.
  • Utilitzar les Tic per cercar, recollir i tractar la informació

6.     Desenvolupament de la sessió: duració una hora i cinquanta minuts.
  • Presentació de l’activitat. El professor explica la classe i les diferents activitats que s’hauran de fer. Aquestes estaran en el bloc del mestre, per ordre de seqüència i amb les indicacions pertinents. Desprès realitza un seguit de preguntes per extreure els coneixements previs dels alumnes.
  • Activitat 1): Triar una fotografia que defineixi la immigració. Amb aquesta activitat realitzarem un petit debat on cada alumnes exposarà el perquè de la seva elecció. Per poder realitzar aquesta activitat els alumnes hauran de dirigir-se al bloc Transferències (http://transferencies.blogspot.com/) per triar una de les fotos que es troben a la portada.
  • Activitat 2): Característiques generals de la immigració a Catalunya. Per realitzar aquests exercici els alumnes es dirigiran a la pàgina Web de l’estadística oficial de Catalunya i anar a l’apartat “Territori> Banc d’estadístiques de municipis i comarques. http://www.idescat.cat/territ/BasicTerr?TC=6&V0=3&V1=3&MN=1&V3=1453&PARENT=25&CTX=B#FROM anar al apartat estadístiques de població – fluxos de població – moviment migratori – migració exterior – immigració exterior segons continent de procedència. Els alumnes recolliran les dades que els hi serviran per realitzar una presentació.
  • Activitat 3): Realitzar una recerca sobre els continents d’on provenen els immigrants, utilitzant la Xarxa i recollint en una taula les dades més significatives.

Continent
Situació geogràfica
Població
Països que el formen
Adreces web d’interès












































































  • Activitat 4): Utilització de la pàgina “migracat.cat” Observatori de la immigració a Catalunya, http://www.migracat.cat/ l’alumne podrà realitzar l’activitat que més li agradi i a partir d’ella hauran de recollir les dades que consideren del seu interès o especialment rellevats.
  • Activitat 5) Visita al bloc http://www.cuadernointercultural.com/catalogo-de-prejuicios/ per visualitzar el vídeo d’animació stop-motion i imatge real produït por l’Oficina de Derechos Sociales (ODS) de Sevilla http://vimeo.com/23272872. Aquest vídeo servirà per realitzar un treball en grup en el que els alumnes hauran de analitzar les opinions donades i recollir les idees principals que ens ha aportat el vídeo i contrastar-les amb el preàmbul de la Declaració dels Drets humans que trobarem a http://www.un.org/cyberschoolbus/humanrights/declarativa/preamble.asp
  • Activitat 6) Visita a la pàgina Web http://webfacil.tinet.org/mtl per mirar el vídeo a l’apartat “Discurs per pensar-hi”. Escriure a la llibreta una reflexió envers la frase següent: “Què hagués passat si en un moment donat, Hitler hagués pronunciat aquest discurs?”.
  • Activitat 6): Amb l’ajuda de la màquina de vídeo de l’escola, confecciona un curt, entrevistes o representacions de situacions relacionades amb la immigració.


ACTIVITAT
ORGANITZACIÓ DE L’AULA
RECURSOS MATERIALS
TEMPS
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Presentació
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Cinc minuts
Preguntes destinades a extreure els coneixements previs
Activitat 1): Triar una fotografia per comentar-la
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar algunes idees clau
Vint minuts
Valoració de la forma i dels arguments en l’expressió i la utilització del vocabulari adient.
Activitat 2): Característiques generals de la immigració a Catalunya
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar les dades recollides
Vint minuts
Avaluació de la presentació
Activitat 3): Recerca de dades referents a la immigració
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar les dades recollides
Quinze minuts
Avaluació de la presentació
Activitat 4): Utilització de la pàgina “migracat.cat” Observatori de la immigració a Catalunya
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar les dades recollides
Quinze minuts
Presentació de les dades recollides en format paper.
Activitat 5): Visita a un bloc i visionat del vídeo i debat.
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar les dades recollides
Quinze minuts
Realització d’un treball en grup, consistent en un resum sobre les idees sorgides al debat
Activitat 6): Visita a una pàgina Web i comentar el vídeo.
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula d’ordinadors.
Accés a Internet
Llibreta per anotar les dades recollides
Quinze minuts
Elaboració d’un text reflexiu envers el discurs.
Activitat 6): Realització d’un vídeo de 5 minuts
En l’aula d’informàtica, asseguts en les cadires
Aula disposant-la com els sigui més còmode.
Quaranta cinc minuts minuts
Realització i exposició del treball del grup.


  1. Atenció a la diversitat:

Es realitzaran les activitats amb un seguiment individualitzat per resoldre els problemes que puguin anant apareixent.
El mestre donarà el reforç necessari per tal que no hi hagi cap alumne que es quedi endarrerit en la realització de les activitats
El mestre introduirà les adaptacions necessàries en veure que les activitats poden resultar complicades, simplificant la feina, donant informació extra o generant grups de treball flexibles.